7 günlük İlham Verici Bir Yoga Programı

7 günlük bir rehber

Artık daha fazla evlerimizde zaman geçirir olduk. Formda kalmak, zinde hissetmek için çeşitli denemelerimiz olmuş olabilir. Evlerde kaldığımız dönemde koltuğu indirip kaldıranları bile gördük. Oturma odası, Koridor gibi mekânlar artık bizler için egzersiz mekânları olmaya başladı. Tüm bu ev konsepti içerisinde yoga her zaman iyi bir fikirdir. Üstelik mobilyaları indirip kaldırmanıza gerek duymadan.. Yoganın fiziksel ve zihinsel faydaları saymakla bitmez. Düzenli yoga yapıldığında ise muazzam dönüşümlerin yaşandığı biliniyor. Yoganın amacı daha esnek olmak veya daha fit görünmek değildir fakat düzenli yapıldığında esnekliği artırmaya, sana daha olumlu bir bakış açısı sunmaya, stresi azaltmaya ve hatta daha iyi uyumanıza yardımcı olabilir. Ve yoga son derece kişiseldir.

Şu soruları kendine sormakla başlayabilirsin. Neye ihtiyacın var? Bedeninin neye ihtiyacı var? Zihnin ne durumda? Anksiyete ile aran nasıl? Bir önceki gün nasıldın bugün nasılsın?

Yoga pratiği dediğimiz duruşların yapılması son derece kişiye özgü ve günden güne değişebilen bir egzersizdir.

Şimdi seninle kendi yoga pratiğimde izlediğim yolları paylaşıyorum ve üzerine dilersen ihtiyacına göre eklemeler yapabilirsin, kendi bedenini ve ruhunu dinleyerek sen de kendi pratiğini oluşturabilirsin… benim için de bu standart program ihtiyacıma göre dallanıp budaklanabiliyor, yine de bir başlama noktasının olması işimi kolaylaştırıyor.

Umarım bu yedi günlük rehber size ilham verir ve yogayı hayatınıza bol bol dahil edersiniz.

Pazartesi

Yıllar boyunca kendi üzerimde yaptığım gözlemlerim sonucunda haftaya yoğun ve enerjik bir başlangıç yapma isteği duyduğumu fark ettim.

Vinyasa Flow (Yani Akışkan bir yoga pratiği) ile güne ve haftaya başlıyorum. Böylelikle kendimi günlük oksijen ihtiyacım karşılanmış, nefesim açılmış ve bütün haftayla başa çıkabilir derecede zinde hissediyorum.

Haftanın ilk gününde yaptığım bu pratiğin sonunda kendime yalnızca bir adet niyet belirliyorum. Haftanın niyeti ne ise ona yoğunlaşmam ve hayatıma dâhil etmem çok daha kolay oluyor. Enerjim dağılmıyor. Belki bir hafta boyunca belki bir ay boyunca niyetimi kendime hatırlatıyorum. Bunun için meditasyon haftanın ilk pratiğinin ardından gelen bir pratik. En az 10 dakika meditasyon pratiğime dahil.

Salı

Haftanın ikinci günü bir önceki günün tortularını ayıklamak için yapılan bir yoga pratiği demek. ‘Slow flow’ ile haftalık enerjimi koruma altına alarak daha yumuşak bir akışı güne dahil ediyorum. Nitekim hafta uzun, iş güç var ve ben sabah sekiz akşam beş çalışıyorum. Hareketler arasında daha yavaş ve daha bedene yerleştirircesine bir akış bu yüzden bana çok iyi geliyor. Tekrarlamak gerekirse, bu senin için belki çok daha farklı olacak, ihtiyacına göre sen, kök ya da merkez (core) bölge çalışmak isteyeceksin. Yâda günlük programına, haftalık rutinlerine göre tam anlamıyla güçlenmeye yönelik bir pratik yapacaksın. Bendeki durum tamamıyla bedensel ve zihinsel bir direncin içine düşmeden uyum içerisinde bir pratik ihtiyacından geliyor.  Böylelikle kendimi hem zinde hissediyorum hem de yoga pratiğimi diğer günlere yayabilme gücünü korumuş oluyorum.

Ve tabi ki şükretme rutinlerim her pratiğin sonunda ve gece yatmadan önce devam ediyor.

Çarşamba

Küçük cumartesi diye bilinirdi bir zamanlar. Daha esnek ve eğlenmeyi, sosyalleşmeyi hayatımıza kattığımız bir gün algısı var Çarşamba günlerinde. Pandemi de bu durumu pek değiştirebilmiş değil. Çarşamba günleri hala sosyalleşmek için şahane. Bu temponun ve dağınık enerjilerin içine dalacağım bir gün öncesinde kök gücümü araştıracağım bir Hatha Yoga pratiği bana merkezimde kalmam için yardımcı oluyor. Köklenmeye yönelik asanaların (yoga hareketleri) olduğu bir pratik yapıyorum.

Akşam saatleri eskiden (bir zamanlar..) iş çıkışı buluşmalarının olduğu zamanlardı. Fakat şimdi evimize geliyoruz. Akşam yatmadan önce nefes pratiği ve süresi değişken bir meditasyon yaptıktan sonra yatağın yolunu tutuyorum. Gün tamamlanmışlık hissiyle kapatılıyor.

Perşembe

Haftanın sonunda doğru adım adım yaklaşırken enerji de ufaktan sinyaller yollamaya başlıyor. ‘Erken kalktın, yoga pratiğini yaptın, gün boyu çalıştın ve akşam nefes, meditasyonla günlerini taçlandırdın. Peki, ama sanırım biraz yorulmaya başladım, bunun için ne yapabilirsin?’ gibi bir iç konuşma başlıyor. Hakikaten de çalışan biri için uykudan alıp yogaya vermek tam bir delilik gibi görünse de sağladığı faydalar tartışılmaz. Tüm bunların arasında bedenle didişecek değilim. Dolayısıyla ihtiyacım olanın sadece ‘Pranayama’ ve ‘Mindfullness Meditasyon’ olduğunu biliyorum.

Kimileri hareket etmemeyi boş geçmek olarak algılıyorlar fakat sadece hareket ile bu kadim öğretiden faydalanmak mümkün değil. ‘Nefesin Şifası’ndan faydalanmayacaksak boşa hareket etmiş oluyoruz. Bu yüzden sabah pratiğim bol bol nefes çalışmak ve meditasyon yapmakla geçiyor. Kendimi böylelikle barışçıl bir şekilde yenilemiş oluyorum.

Cuma

Sonunda Cuma gününe gelmeyi başardık. Önceki günlerde korumayı başardığım enerjimle ve hafta sonuna giriyor olmanın neşesiyle bugünkü sabah pratiğimin bir teması var. Bu bazen geri eğilmeler, bazen twistler, bazen ise ileri seviye bir poza hazırlık egzersizleri olabiliyor. Bir hedefe doğru akan bir pratik kurguluyorum ve yaklaşık iki saati bulan bir çalışma yapıyorum. Pratiğimin en sonunda uzun bir Savasana (derin dinlenme) beni bekliyor.

Ardından ılık bir duş ve hafif bir kahvaltı ile güne hazırım.

Cumartesi

Sabah her zamankinden bir saat daha fazla uyuyorum. Yine herkes uyukudayken kalkıp günlük pratiğimi yapmak üzere matın başına geçiyorum. Cumartesi günleri sayısı değişken olmakla birlikte ‘Surya Namaskar’ yani ‘Güneşe Selam’ serilerini yapıyorum. Bu serilerin bedeni muazzam ısıtma, açma ve esnetme becerisi olduğundan kaç sayı yaptığıma göre sonrasındaki hareketler değişiyor. Bedenimden ateş çıkmaya başladıysa bu fırsatı merkez güç gerektiren pozlar için kullanıyorum. Birkaç tekrar o gün için yeterliyse ardından esnemeye yönelik hareketler yapıyorum ve pratiğimi sonlandırıyorum. Toplam süre değişiyor. O günkü halet-i ruhiyeme göre 🙂 bazen bir saat bazen iki saati bulan pratikler yapıyorum. Bazen ise sadece yarım saatte pratiğim bitiyor.

Cumartesi günleri nefes çalışıyor ve meditasyon yapıyorum tabii ki. Hazır tatil iken imkân buldukça bu çalışmaları doğada yapmaya çalışıyorum. Belki bir yürüyüşten sonra bu çalışmaları ekleyebiliyorum. Hatta arkadaşlarımla ya da ailemle gittiğim doğal bir ortamda dahi kendilerinden bir yarım saat rica edip tek başına bu çalışmaları yapabileceğim bir ağaç altına ya da bir deniz kenarına yerleşip doğanın tadını çıkarıyorum. Onlar da beni böyle kabul ettiler artık napalım : )

Pazar

Ve dinlenme günü. Ya hiç pratik yapmıyorum, sevdiklerimle vakit geçiriyor veya diğer ilgi alanlarımla uğraşıyorum ya da sadece bazı zamanlar ‘Yin Yoga’ yapıyorum. Yin yoga yaptığım zamanlarda tüm konforu kendim için yaratıyorum. Etrafımı yastıklar, battaniyeler, aromatik yağlar ve hafif bir müzik ile donatıyorum.

Ve unutmayın ki sevdiklerimiz ile geçirdiğimiz değerli vakitler en değerli yoga pratiğimizdir.

Çünkü Yoga hayatın kendisidir.

Related Posts